Gletsjers smelten sneller: Startup CareToSave lanceert gratis e-kinderboek Hyko's Adventure tegen het smeltende noordpool ijs

Een gratis, leerzaam en leuk e-kinderboek App voor de iPad voor kinderen van 6 tot 12 jaar. In samenwerking met Stedin

04 FEBRUARI 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
Gletsjers smeltend steeds sneller. Deze week werd bekend dat niet alleen de zeespiegel stijgt, maar ook IJsland heeft te maken met stijging van land door het smeltende ijs. Om kinderen te informeren over klimaatverandering en de relatie met energiegebruik lanceert Startup CareToSave, in samenwerking met Stedin, een gratis interactieve iPad app over ijsbeer Hyko en "het smeltende ijs". Startup CareToSave heeft net als netbeheerder Stedin hetzelfde doel: kinderen bewust te maken over hoe we met energie omgaan en het effect daarvan op de aarde. Het gratis e-kinderboek Hyko voor de iPad is nu te downloaden in de App Store.

Gletsjers smelten steeds sneller

Door de opwarming van de aarde smelten gletsjers steeds sneller. Deze week werd bekend dat niet alleen de zeespiegel stijgt, maar ook IJsland heeft te maken met stijging van land door het smeltende ijs. Recent heeft Obama aangekondigd om het arctisch gebied en de wilde dieren, zoals de ijsbeer, beter te beschermen.

Gratis e-kinderboek Hyko nu in de App Store

Hyko is een rijk geïllustreerd avontuur over een ijsbeer bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Hyko woont met zijn familie op de koude Noordpool, maar de ijsschotsen smelten elke dag een beetje meer. Hoog tijd voor actie! Tijdens zijn avontuur leert Hyko veel over het opwekken van energie, maar ook over energievervuiling- en verspilling. Met de kracht van sterrenbeeld Grote Beer gaat Hyko op zoek naar de oorzaak waardoor het ijs op de Noordpool smelt.

Het gratis e-kinderboek Hyko voor de iPad is nu te downloaden in de App Store.

Het verhaal wordt als gratis app aangeboden voor IPad, tablet en digibord en via de digitale kinderboeken bibliotheek Pickatale.

Lancering in Centrale Bibliotheek van Rotterdam

Woensdag 4 februari is het gratis e-kinderboek gepresenteerd en voorgelezen door Stedin in de Centrale Bibliotheek van Rotterdam.

Met de presentatie van het gratis e-kinderboek Hyko hoopt Stedin kinderen al op jonge leeftijd, spelenderwijs te laten nadenken over energieverbruik en klimaatverandering. Hyko komt voort uit de samenwerking tussen Stedin en start-up-bedrijf CareToSave.

Manager Duurzaamheid en Vernieuwing Stedin, Marko Kruithof: “We willen kinderen bewust maken over hoe we met energie omgaan en het effect daarvan op de aarde. We hopen met initiatieven als deze zaadjes te planten die vervolgens gaan groeien; lamp en tv of computer uit op je kamer, korter onder de douche en natuurlijk zo vaak mogelijk op de fiets of openbaar vervoer! Daarnaast zou het leuk zijn wanneer deze kids enthousiast worden van energie en duurzaamheid en later –als ze groot zijn- misschien wel in onze sector komen werken.”

Boekenlegger in bibliotheken

Het e-kinderboek stimuleert ook kinderen bij het leren lezen. Stedin en CareToSave sturen daarom 10.000 boekenleggers naar 100 bibliotheken om de gratis app te promoten onder bezoekers van verschillende bibliotheken in de provincie Utrecht en Zuid-Holland.

"Energiehelden in elk huis"

Dat is hoe startup CareToSave denkt dat we samen de wereld kunnen verbeteren. CareToSave heeft "Hyko" geintroduceerd, een ijsbeer vernoemd naar het woord ""ijs"" in Eskimo taal. Met Hyko's verhalenboek en Hyko's energie monitoring apparaat, geeft CareToSave gezinnen de mogelijkheid om hun energieverbruik te volgen en een bijdrage te leveren aan een duurzaam huishouden en een duurzamere wereld.

Voor meer informatie kijk op http://hyko.co/nl/

Citaten
"We hebben te maken met meerdere wereldproblemen, klimaatverandering hoort daar ook bij. CareToSave richt zich op energiebesparing als één van de manieren om onze wereld en samenleving te helpen. Hierbij is het vooral belangrijk om bij kinderen te beginnen, omdat wat ze op jonge leeftijd leren voor altijd bij ze zal blijven. Zo kunnen we ervoor zorgen dat toekomstige generaties meer energie bewust zijn." Andriy Shmyhelskyy, CEO at CareToSave
"Energiebesparing en klimaatverandering zijn lastige onderwerpen om te begrijpen, zeker voor kinderen. Via de gratis Hyko app maken we het onderwerp leuk en leerzaam voor jonge kinderen. En we hopen dat de kinderen er thuis vragen over gaan stellen zodat er iets in gang wordt gezet en dat alle kleine beetjes helpen om grote impact te maken." Folkwin Emaar, Business Developer CareToSave
"We willen kinderen bewust maken over hoe we met energie omgaan en het effect daarvan op de aarde. We hopen met initiatieven als deze zaadjes te planten die vervolgens gaan groeien; lamp en tv of computer uit op je kamer, korter onder de douche en natuurlijk zo vaak mogelijk op de fiets of openbaar vervoer! Daarnaast zou het leuk zijn wanneer deze kids enthousiast worden van energie en duurzaamheid en later –als ze groot zijn- misschien wel in onze sector komen werken." Marko Kruithof, Manager Duurzaamheid en Vernieuwing Stedin
"Een beter milieu begint echt bij onszelf! Door voor te lezen wil ik onze kinderen bewust maken van het effect van ons energiegebruik op de aarde. Ik hoop dat met initiatieven als deze, kinderen en hun ouders te inspireren duurzamer te denken en te doen. Wat korter onder de douche, lamp en tv uit op je kamer en natuurlijk vaker met de fiets" Wethouder Anne Brommersma van de gemeente De Bilt
"De Arctic National Wildlife Refuge is het gebied met de meeste diversiteit van het hele Arctische gebied en vormt een thuis voor onder meer kariboes, ijsberen, grijze wolven en muskusossen. Door het uitroepen van het gebied tot wildernis kunnen we verzekeren dat dit wonder ook voor toekomstige generaties behouden blijft." Obama, President van de Verenigde Staten
"De Hyko app wordt geweldig ontvangen door kinderen. Ze worden in het verhaal getrokken en komen na afloop met hele doeltreffende en eenvoudige manieren om Hyko te helpen. die betrokkenheid is precies wat Stedin met de app wil bereiken" Reinout Wissenburg, Sustainability Creator at Stedin
  • Medium square m7imofxu normal

Andriy Shmyhelskyy

+31 (0) 6 17 81 04 66
  • Medium square img 8999

Folkwin Elmar

VP Business Development
    +31 (0) 6 53 37 37 11
Over CareToSave

ENERGY HEROES IN EVERY HOME
That’s how CareToSave believes we can make a better world. As a socially conscious, environmentally responsible enterprise, that’s the whole reason we started our company. So we created Hyko, a super-powered polar bear named after an Inuit word for “ice”. Through Hyko’s storybook adventures and a forthcoming energy-monitoring device, CareToSave gives families the power to understand their energy consumption and make a positive difference in their homes and in the world.

Founded with CARE in 2014, Amsterdam, as part of Rockstart Smart Energy Accelerator

ENERGIE HELDEN IN ELK HUIS
Dat is hoe wij denken hoe we samen de werled kunnen verbeteren. Daarom hebben we het bedrijf CareToSave opgericht om een bijdrage te leveren aan een meer duurzame samenleving. We hebben Hyko geintroduceerd, een ijsbeer vernoemd naar het woord ""ijs"" in Eskimo taal. Met Hyko's verhalenboek en Hyko's energie monitoring apparaat, geeft CareToSave gezinnen de mogelijkheid om hun energieverbruik te volgen en een bijdrage te leveren aan een duurzaam huishouden en een duurzamere wereld.